1. Jak se mohu zaregistrovat?
Stačí se zastavit s občanským průkazem v knihovně, podepsat přihlášku a v případě externích čtenářů zaplatit roční registrační poplatek podle aktuálního ceníku. Na počkání Vám vystavíme průkazku a můžete si půjčovat.
2. Jak si mohu prodloužit výpůjčky?
Můžete si vybrat z těchto možností:
- po přihlášení ve Vašem čtenářském kontě,
- e-mailem na adrese knihovna@bnzlin.cz, prosím uvádějte celé jméno a číslo průkazu,
- telefonicky během provozní doby knihovny, telefonní čísla naleznete na stránce s kontakty,
- zastavit se s průkazkou v knihovně a požádat obsluhu u pultu.
3. K čemu slouží rezervace?
Je možné rezervovat pouze registrovanému čtenáři knihovny dokument půjčený nebo nový, který je vystavený v půjčovně. Rezervovat si můžete konkrétní titul prostřednictvím katalogu a tlačítka Rezervovat / objednat titul. Jakmile bude titul vrácen do knihovny, zašleme Vám e-mail a dokument pro Vás bude v knihovně na 14 dní odložen. Pro externí uživatele je tato služba zpoplatněna podle aktuálního ceníku. Pokud si rezervovaný titul nevyzvednete, vracíme jej zpět do fondu. Tím nezaniká povinnost uhradit poplatek. Rezervaci je možné zrušit předtím, než bude titul zpět v knihovně. Rezervaci je možné zrušit několika způsoby:
- po přihlášení ve Vašem čtenářském kontě,
- e-mailem na adrese knihovna@bnzlin.cz, prosím uvádějte celé jméno a číslo průkazu,
- telefonicky během provozní doby knihovny, telefonní čísla naleznete na stránce s kontakty,
- zastavit se s průkazkou v knihovně a požádat obsluhu u pultu.
4. Co mám dělat, když ztratím vypůjčený dokument?
Prosíme Vás o zakoupení stejného dokumentu, stejného vydání jako náhradu. Ve výjimečných případech po konzultaci s knihovnou, je možné dodat jiné vydání titulu. Pokud se Vám nepodaří titul sehnat, požadujeme náhradu ve výši ceny dokumentu + 100 Kč. Viz ceník.
5. Co mám dělat, když ztratím průkazku?
Nahlaste ztrátu v knihovně a vystavíme Vám novou průkazku na základě občanského průkazu. Cena je dle aktuálního ceníku.
6. Jak se mohu přihlásit do svého čtenářského konta?
Pomocí přihlašovacího jména a hesla. Přihlašovací jméno je nutné nastavit s pracovníkem knihovny. Může být jakékoliv, například Vaše osobní číslo, e-mailová adresa. atp. Heslo si musíte zvolit sami a nastavit pomocí e-mailové adresy zadané při registraci v knihovně. Pokud ještě heslo nemáte, můžete si jej nastavit zde, na stránce katalogu knihovny. Vpravo nahoře klikněte na možnost Přihlásit. Vyplňte uživatelské jméno, při prvním přihlášení klikněte na symbol klíče Změna hesla a nastavte zvolené heslo. Pokud jste heslo zapomněli, můžete si jej nastavit zde.
7. Proč mi nefunguje prodloužení v mém čtenářském kontě?
- Již byla překročena výpůjční doba některého titulu.
- Titul byl již 2x prodloužen.
- Máte propadlou registraci.
- Titul je vypůjčen příliš krátkou dobu, je možné ho prodloužit nejdříve 10 dnů před koncem výpůjční doby.
- Máte ve svém kontě neuhrazený poplatek – registraci, upomínku.
8. Na jak dlouho si mohu vypůjčit dokumenty?
Výpůjční lhůta knih pro externí uživatele je dva měsíce, poté je třeba výpůjčku prodloužit (viz otázka 2. Jak si mohu prodloužit výpůjčky?). Celkem můžete mít dokumenty půjčené 4 měsíce. Výpůjční lhůta knih pro interní uživatele je jeden rok, knihovna však má právo po uplynutí dvou měsíců vyžádat vrácení dokumentu v případě, že je tento dokument rezervován pro jiného uživatele, s výjimkou „dlouhodobých výpůjček“. To jsou dokumenty, které byly zakoupeny na žádost vedoucích pracovníků pro trvalou potřebu příslušného oddělení KNTB a jsou označeny jako „DV“, jsou k dispozici konkrétnímu uživateli na příslušném oddělení po dobu jednoho roku, po uplynutí této doby je uživatel oprávněn si výpůjční dobu prodloužit. Pokud překročíte časový limit, dojde k zablokování Vašeho čtenářského konta a není možné si půjčit, dokud nejsou knihy vráceny.
9. Kolik dokumentů si mohu půjčit najednou?
Naše knihovna neurčuje žádný limit pro interní uživatele, můžete si půjčit, kolik unesete. Pro externí uživatele je limit 20 ks titulů.
10. Našel jsem knihu v katalogu, ale jak ji najdu na regále?
Knihy jsou opatřeny signaturou, která se zobrazuje v online katalogu. Jedná se o číslo, např. 23273. Titul pak podle této signatury najdete v regále, kde jsou knihy postaveny chronologicky od nejmenšího čísla signatury po největší. Pokud tam požadovaný dokument není, požádejte obsluhu o pomoc.
V katalogu níže pod názvem dokumentu najdete i jeho umístění. Pokud se zde píše "Sklad", dokument prosím vůbec nehledejte ve volném výběru, ale rovnou běžte za obsluhou, rádi Vám takový dokument v co nejkratším čase přivezeme z externího skladu, který se nachází mimo areál nemocnice. Také zde vidíte "Stav". Je-li tento stav "Vypůjčeno", nezbyde Vám než počkat, případně si titul rezervovat (což lze provést tlačítkem hned nad přehledem všech jednotek). Pokud má kniha alespoň u jednoho exempláře zelený nápis "Dostupné", pak ji najdete postavenou v regále podle signatury.
11. Potřebuji knihu, která není ve vaší knihovně, co mám dělat?
Takový titul Vám můžeme zprostředkovat meziknihovní výpůjční službou z jiné knihovny ČR, nebo ze zahraničí. Můžete nám také zaslat tip na zakoupení této publikace. Jeho pořízení bude na zvážení knihovny.
12. Mohu si půjčovat i bez registrace?
Ne. (Viz otázka Jak se zaregistrovat?)
13. Půjčujete také noviny a časopisy?
Ne, kromě předem objednaných cirkulačních služeb. České cirkulační časopisy se půjčují pouze interním uživatelům na 14 dní prostřednictvím výpůjčního systému, a pokud si uživatel nepřeje jinak, zasílají se vnitřní poštou. I výpůjční dobu časopisu je možné prodloužit. (Viz otázka Jak si prodloužit výpůjčky?)
Zahraniční cirkulační časopisy se půjčují dle podmínek půjčující knihovny na 1-3 týdny a vždy je nutné osobní převzetí v knihovně.
14. Děláte rešerše?
Ano. Pokud rešerší rozumíte soupis literatury k zadanému odbornému tématu. Napište nám svůj požadavek na zpracování rešerše e-mailem, nebo na formulář v knihovně. Požadavek musí obsahovat téma rešerše, klíčová slova, v jakém jazyce a z jakých informačních zdrojů (českých/zahraničních) má být rešerše zpracována a také časový rozsah, za který má být rešerše zpracována, např. do roku 2015 dosud. Pokud je to možné i účel rešerše (přednáška, nejnovější informace, diplomová práce…). Rešerše zpracováváme v co nejkratším čase je to možné, většinou do týdne. Počítejte s tím, že nějaký čas bude trvat i to, než se po zpracování rešerše dostanete k plným textům dokumentů, které byly rešerší nalezeny.
15. Můžete mi sehnat článek, který je volně nedostupný?
Ano. Pošlete nám citaci článku, který potřebujete, a my uděláme vše pro to, abychom jej pro Vás získali. Může se stát, že tato služba bude zpoplatněna, viz ceník.
16. Za jakých podmínek mohu v knihovně používat internet?
Internet je k dispozici všem čtenářům. Je zde také možnost volného bezdrátového připojení (Wifi). Naši pracovníci Vám rádi poradí či pomohu v případě nesnází.
17. Mohu přinést knihy, které již nepotřebuji a věnovat je knihovně?
Ano, rádi se pokusíme zajistit další život osiřelým knihám. Knihovna tyto knihy přijímá jako dary a neposkytuje za ně žádnou náhradu. Rozhodnutí o jejich dalším využití je zcela v kompetenci knihovny. Zajímavé tituly obohatí náš fond, pokud o knihu nemá zájem ani žádná ze spřátelených knihoven či institucí, najde Vaše kniha další čtenáře třeba prostřednictvím veřejných knihovniček (které najdete třeba na nádražích, čekárnách, městských úřadech a jinde) či ve volném výběru v našem vestibulu.