Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie. Více informací
Souhlasím

ARCHIV TISKOVÝCH ZPRÁV

Seniorky čekající na převoz sanitkou je nám líto, situaci ale předcházely objektivní příčiny

5.10.2020

Příběh třiadevadesátileté seniorky, která po ošetření čekala na lůžku v čekárně oddělení urgentního příjmu zlínské nemocnice několik hodin na odvoz sanitkou, byl na stránkách deníku Právo respektive na serveru Novinky.cz popsán z pohledu redaktora, jenž byl částečně svědkem události. Deníku jsme po upozornění na tento případ a po zaslání dotazů poskytli tentýž den podrobnou odpověď s popisem situace na pracovišti, kde je mimo jiné poskytována neodkladná péče o život ohrožující stavy. Zveřejněna byla jen malá část naší odpovědi. Považujeme však za důležité uvést její plné znění, které může přispět k lepšímu a objektivnějšímu pohledu na tuto bezesporu politováníhodnou událost.

Předně musíme říci, že pokud k popisované situaci takto došlo, je nám to velmi líto a určitě se budeme snažit udělat opatření, kterými bychom mohli podobným událostem předejít. Za ošetřovaného pacienta po dobu pobytu na oddělení urgentního příjmu má odpovědnost jeho personál, přesněji řečeno sestra ambulance, ve které je pacientovi poskytnuta péče. Pokud s ním nepřichází někdo blízký, doprovází náš personál pacienta i na vyšetření mimo oddělení, aby byl neustále pod dozorem, kdyby se mu například udělalo nevolno a podobně. Sestra z ambulance má přehled i o pacientech v čekárně a tyto prostory jsou navíc monitorovány kamerovým systémem.

Standardně ukládáme pacienty, kteří nemohou sedět nebo nemají doprovod, na naše expektační lůžka v rámci oddělení urgentního příjmu, aby právě nečekali na lůžku na chodbě. V danou dobu byla tato lůžka sloužící ke krátkodobé observaci plně vytížená a na urgentním příjmu museli během uvedeného časového úseku ošetřit bezmála padesát akutních pacientů. Pro představu za čtyřiadvacet hodin projde urgentem v průměru 150 akutních pacientů a plná třetina byla vměstnána do tohoto časového úseku. 

S ohledem na současnou covidovou situaci musí personál dělat i spoustu úkonů navíc, ambulance se po každém pacientovi desinfikují, mění se ochranné pomůcky, pacienty ukládáme tak, aby mezi nimi byly větší rozestupy a podobně. 

To všechno samozřejmě představuje zvýšený tlak na personál a větší stres, který může ovlivnit lidskou rovinu jednání. Pokud došlo k nějakému špatnému vnímání chování našich zdravotníků, je nám to líto a určitě jsme tyto informace předali k dořešení vedení urgentního příjmu. Budeme se zabývat i tím, jak zlepšit možnosti uložení pacientů při extrémním vytížení urgentního příjmu. Dopředu ale musíme připustit, že je to při současných prostorových možnostech urgentu složitý problém k řešení.

Pacientka byla vyšetřena do šedesáti minut od příchodu na urgentní příjem, po zbytek času bohužel musela čekat na přepravu sanitkou, kterou zajišťuje naše dopravní služba. Pokud je ale takto extrémně vytížený urgentní příjem, jsou samozřejmě vytížené i sanitní vozy, k tomu navíc mezi 17. a 19. hodinou jsou přiváženi pacienti na dialýzu, kteří musí mít před odvozy již vyšetřených a zajištěných pacientů přednost.

Lékař v ambulanci předepíše sanitku, žádanka se zadává v informačním systému na dispečink nemocniční dopravní služby a zároveň sestra na dispečink telefonuje, což se v tomto případě skutečně stalo už v 15.30 hodin. 

Znovu musím zopakovat, že je nám líto, pokud k takové situaci došlo, a budeme se jí zabývat.

Zbývá ještě dodat, že lékařské ošetření seniorky proběhlo v souladu se standardy léčebné a ošetřovatelské péče, čekání nevedlo ke zhoršení zdravotního stavu pacientky. V tak velkém pracovním zatížení, jakému je personál tohoto exponovaného pracoviště obvykle vystaven, běží zdravotníkům čas opravdu velmi rychle, zatímco čekajícím pacientům se může jevit naopak nekonečně dlouhý. Rovněž dopravní služba zažívala v daný den extrémní nápor, vedle řady akutních případů a dálkových jízd přebírala v daný den výjezdy ke covidovým odběrům do domácností v celém kraji, více sanitek a personálu jsme v tu dobu k dispozici neměli. Výsledná situace byla zapříčiněna shodou několika skutečností. Zcela jistě je to pro nás podnět k zamyšlení, jak na takovéto situace v budoucnu adekvátně reagovat. Děkujeme za pochopení.

Čekárna oddělení urgentního příjmu, v níž strávila pacientka dobu od ošetření do odvozu sanitkou z nemocnice:


 


Youtube Facebook Twitter Instagram LinkedIn