Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie. Více informací
Souhlasím

ARCHIV TISKOVÝCH ZPRÁV

Za rok a půl řešila pacientská ombudsmanka v KNTB problémy desítek lidí

13.11.2013

Od loňského února má v prostorách zlínské Krajské nemocnice T. Bati, a. s. (KNTB), kontaktní místo pacientská ombudsmanka Alena Gajdůšková, 1. místopředsedkyně Senátu Parlamentu ČR. Za rok a půl navštívily její kancelář v nemocnici desítky lidí, s kterými ona nebo její spolupracovník řešili jejich problémy. Všeobecně podle ní pacienty hodně trápí pochybnosti o odbornosti postupu při léčbě.

„Většinou se to pak vysvětlí spíš jako chyba v komunikaci mezi pacientem a lékařem nebo jako nedorozumění. Sjednávali jsme i kontrolní vyšetření či další navazující kroky v jednotlivých konkrétních případech,“ uvedla Gajdůšková s tím, že často se setkává také s kritikou přístupu zdravotníků k pacientovi.

„Řešené případy se však nevztahují jen ke zlínské krajské nemocnici, ale také k nemocnici v Uherském Hradišti a k obvodním lékařům,“ zdůraznila ombudsmanka.

Každý měsíc přijdou do její kanceláře v KNTB čtyři až sedm lidí. „Kromě toho s dalšími konzultujeme jejich problémy telefonicky, někteří lidé přicházejí do kanceláře opakovaně. Chodí k nám nejen pacienti ze Zlínska, ale i ti, kteří patří spádově do jiných nemocnic: z Valašskokloboucka, Slavičínska, Uherského Hradiště, Uherského Brodu,“ sdělila Gajdůšková. Dodala, že v době akce „Děkujeme, odcházíme!“ řešila řadu případů i podnětů samotných lékařů.

V poslední době však nejvíc řeší invalidní důchody.

„Největší tíží pro tyto pacienty je nové, extrémně přísné hodnocení jejich zdravotního stavu. Poznatky z jednotlivě řešených případů jsme použili jak pro jednání zástupců Svazu pacientů ČR, tak při politických jednáních o podmínkách přidělování, resp. odebírání invalidních důchodů, kde bylo jednoznačně upřednostněno ekonomické hledisko. Zdravotní stav byl při posouzení často spíš okrajovou záležitostí,“ uvedla Gajdůšková.

Případů, kdy by lidé přišli za ombudsmanskou s pochvalou na lékaře nebo zdravotnické zařízení, není podle ní mnoho, ale jsou.

„Obecně je to tak, že dobrou péči berou pacienti jako standard. Řešili jsme požadavek na převedení pacienta do KNTB kvůli výhradám k odbornosti i přístupu personálu v jiných zařízeních“, sdělila ombudsmanka.

Alena Gajdůšková je pacientskou ombudsmanskou pro celou Moravu. Úřední hodiny v KNTB má první pondělí v měsíci od 9 do 12 hodin a každou třetí středu od 10 do 14 hodin v kanceláři v 7. patře budovy ředitelství. Pro písemné podněty je v blízkosti hlavní vrátnice KNTB instalována viditelně označená poštovní schránka. Tu však lidé prakticky nevyužívají.

Kontaktní místo pacientské ombudsmanky přímo v nemocnici je v KNTB jako první a zatím jediné v ČR. „Pro Svaz pacientů je to pilotní projekt a model pro zřizování dalších kontaktních míst v jiných krajích,“ doplnila.

Ve Zlíně má ještě další kontaktní místo ve své senátorské kanceláři na Tř. T. Bati. Úřední hodiny jsou tam každé první pondělí od 14 do 16 hodin. „Prvním kontaktním místem je však kancelář v KNTB. Až některé z opakovaných návštěv, například dodání potřebných materiálů k případu, směrují do senátní kanceláře,“ řekla Gajdůšková.

Lidé se mohou na pacientskou ombudsmanku obrátit také prostřednictvím e-mailu, a to na adrese pacientsky.ombudsman@pacienti.cz

13. 11. 2013
Karla Havlíková
tisková mluvčí KNTB



Youtube Facebook Twitter Instagram LinkedIn